Spirulina og epler gjør hjernen yngre!
 Â
En diett med mange antioksidanter fra grønnsaker og frukt, forsinker ikke bare nedbryting av hjernen på grunn av alder.
To amerikanske forskerteam har oppdaget av vegetabilske produkter også reparerer aldrende hjernevev.
 Deres forskning på dyr ble publisert i Juli 2002 i Journal of Neuroscience.
Â
Â
I offentliggjøringen fra University of Florida, fikk gamle rotter enten vanlig for, eller for som bestod av 2 prosent frysetørket spinatpulver. Spinat inneholder en god del antioksidanter. I løpet av seks uker blÃ¥ste forskerne kald luft inn i dyrenes bur, etter at de hadde ringt i en liten klokke, og de oppdaget at 'spinatrottene' fortere sÃ¥ sammenhengen mellom klokken og luftstrømmen. De reagerte ogsÃ¥ raskere.    Â
Fordi deres læringskapasitet og evne til å reagere reduseres med alderen, i følge forskerne. viste studien at antioksidantene i spinat kan reversere denne prosessen.
I en annen artikkel arbeidet forskerne med tre grupper av rotter. En gruppe fikk for som var 'forsterket' med agurk, en grønnsak som inneholder mange oppløselige fibre, men ikke så mye antioksidanter. Den andre gruppen fikk for som be supplert med epler, som inneholder flere antioksidanter. Foret til den tredje gruppa ble supplert med Spirulina, en alge som har et ekstremt høyt innhold av antioksidanter. Alle rottene i denne forskningen var gamle.
Intet skjedde med rottene som fikk agurk. Etter to uker, viste de andre gruppene en nedgang i infeksjons-stimulerte proteiner Tumor nekrosefaktor alfa og beta i hjernen. I tillegg,
gikk konsentrasjonen av et produkt kalt malodialdehyd også ned. Dette indikerer en reduksjon i skade på grunn av frie radikaler.
Endelig begynte produktene acetylkolin, adrenalin og noradrenalin å virke bedre i hjernen til rottene som fikk Spirulina.
Forskerne forklarte sine funn med teorien om frie radikaler. Denne teorien hevder at frie radikaler blir produsert hele tiden i forbrenningsprosesser i kroppen. Disse frie radikalene er aggressive molekyler, som kan påvirke cellevegger og DNA, og derfor framskynder aldring. Frie radikaler blir lagret, noe som betyr at ytterligere skade kan gjøres. Antioksidanter kan imidlertid nøytralisere disse frie radikalene.
Kilder:
1. University of South Florida Health Sciences Center. Antioxidant-Rich Diets Improve Age-Related Declines In Mental Function Of Rats. Science Daily, 15-7-2002.
2. Cartford MC, Gemma C, Bickford PC. Eighteen-Month-Old Fischer 344 Rats Fed a Spinach-Enriched Diet Show Improved Delay Classical Eyeblink Conditioning and Reduced Expression of Tumor Necrosis Factor alpha (TNF alpha ) and TNF beta in the Cerebellum. J Neurosci 2002 Jul 15;22(14):5813-6.
3. Gemma C, Mesches MH, Sepesi B, Choo K, Holmes DB, Bickford PC. Diets enriched in foods with high antioxidant activity reverse age-induced decreases in cerebellar beta-adrenergic function and increases in proinflammatory cytokines. J Neuroscience 2002 Jul 15;22(14):6114-20.
Â


